Aha-upplevelse

Jag vill skriva något viktigt, något som får dig att öppna ögonen och tänka om. Jag vill att du ska sitta och nicka instämmande när du läser och när du är klar vill jag att du ska tänka "varför har jag inte tänkt på det tidigare" eller "den där tjejen är smart, hon har koll, hon vet vad hon pratar om". Förstår du vad jag är ute efter?

Visste du att de där plupparna som sitter på fickorna på jeans sattes dit av guldgrävare/vaskare eftersom deras fickor alltid gick sönder när de la ner guldet de fått fram? Man satte alltså dit plupparna för att fickorna skulle hålla för deras rikedommar. För visst har du alltid undrat vad de där plupparna är till för?!



Sen om man skulle fortsätta ha jeans om man satt på en rikedom är en annan fråga som jag kanske tar itu med en annan gång... Eller kanske inte alls.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu för tiden är ju jeans så dyra att man måste vara stenrik redan innan man skaffar dem. :(

Förresten var de en fråga i På Spåret förra säsongen som löd ungefär: Vad var det för jeansdetalj som Levi Strauss tog patent på? Svaret var: plupparna! (Fast i programmet kallades de konstigt nog för "nitar".)

Säg inte att du suttit hela helgen och kollat gamla repriser av På Spåret? ;-)

2009-01-19 @ 17:20:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0